6 Najlepszych tras biegowych w Tatrach

Zaktualizowano: 19 wrz 2020

Wybierasz się w Tatry w najbliższym czasie? Tutaj znajdziesz najciekawsze trasy biegowe o zróżnicowanym poziomie trudności z opisem, mapą oraz możliwością ściągnięcia tracka gpx.


1. Dolina Chochołowska - Wołowiec - Starobociański Wierch - Hala Ornak - Dolina Kościeliska


Rozpoczynając nasz ranking startujemy z "wysokiego C", czyli od jednej z trudniejszych tras w poniższym zestawieniu, zarówno jeśli chodzi o dystans, przewyższenia, jak i techniczne aspekty. Tym samym polecamy tę trasę głównie osobom zaawansowanym w biegach górskich.

Równocześnie jest to chyba najpiękniejsza trasa, jeśli chodzi o Tatry Zachodnie w Polsce i wysiłek włożony w jej pokonanie z pewnością dostarczy niezapomnianych widoków.

Jako, że lubimy, gdy trasy mają charakter pętli, jako punkt startu i mety wybraliśmy wylot z Doliny Kościeliskiej, przy czym zaczynamy od płaskiego odcinka łączącego Dolinę Chochołowską i Kościeliską. Następnie ruszamy malowniczą Doliną Chochołowską, o łagodnym podbiegu - jedynie asfalt nieco psuje wrażenia na tym odcinku - na szczęście jego odcinek nie jest długi, a można go potraktować jako typowo rozgrzewkowy fragment.

Od Polany Chochołowskiej zaczyna się robić ciekawiej - podbieg robi się trochę mocniejszy, by wkrótce przejść w strome podejście na pierwszy szczyt - Wołowiec (2064 m). Po wdrapaniu się satysfakcja jest gwarantowana, gdyż widok zapiera dech w piersi.

Następnie zaczyna się techniczny bieg granią Tatr, naprzemiennie trochę w dół i trochę w górę. Mijamy kolejne szczyty: Jarząbczy Wierch (2137 m), Kończysty Wierch (2002 m) i najwyższy punkt tej trasy, czyli Starobociański Wierch (2176 m).

Na Siwym Zworniku trasa odbija zielonym szlakiem na Ornak, gdzie z kolei zaczyna się stromy zbieg w kierunku Schroniska na Hali Ornak. Na tym etapie trasy, gdy mamy już sporo kilometrów "w nogach" schronisko zazwyczaj witamy z dużą ulgą, gdyż większość uczestników treningu może podładować baterie przed ostatnimi kilometrami łagodnego zbiegu Doliną Kościeliską.


Krótszy wariant: Przed Polaną Chochołowską jest możliwość skrócenia trasy czerwonym szlakiem przez Kończysty Wierch, w ten sposób omijamy kilka kilometrów. Także w przypadku zmiany pogody na Kończystym Wierchu jest możliwość zejścia z grani z powrotem w kierunku Doliny Chochołowskiej.


Orientacyjny czas wycieczki biegowej: 6 - 8 godzin

Stopień trudności: trudna


 

2. Dolina Kościeliska - Czerwone Wierchy - Dolina Małej Łąki


Poniżej opisana trasa jest zdecydowanie bardziej przystępna dla mniej doświadczonych biegaczy. Rozpoczyna się od bardzo łagodnego podbiegu Doliną Kościeliską. Szybko przeskakujemy na czerwony szlak, gdzie zaczyna się porządne, 5 - kilometrowe (!) podejście na najdalej wysunięty na zachód szczyt wchodzący w skład Czerwonych Wierchów - Ciemniak (2096 m). Po zdobyciu Ciemniaka ruszamy granią Tatr mijając kolejne Czerwone Wierchy: Krzesanica (2122 m), Małołączniak (2096 m) i Kondracka Kopa (2005 m). Na Kondrackiej Kopie opuszczamy grań żółtym szlakiem w kierunku Doliny Małej Łąki, gdzie znajduje się jedno z naszych ulubionych miejsc z pięknym widokiem na góry na Wielkiej Polanie Doliny Małej Łąki. Po zbiegnięciu do wylotu doliny ruszamy Drogą pod Reglami do miejsca końcowego wycieczki.


Orientacyjny czas wycieczki biegowej: 3 - 5 godzin

Stopień trudności: średnio - trudna


 

3. Dolina Białego – Ścieżka nad Reglami - Przysłop Miętusi - Droga pod Reglami


Kolejna trasa poprowadzona jest z Zakopanego, ale nie stoi nic na przeszkodzie, aby rozpocząć ją w Kościelisku. Jest to najłatwiejsza trasa w tym zestawieniu i w odróżnieniu od pozostałych można nią śmiało biegać nie tylko w lecie, gdyż nie przekraczamy granicy wytyczonej przez wysokość Ścieżki nad Reglami. Mimo braku wdrapywania się na szczyty samo dobiegnięcie Doliną Białego do Ścieżki nad Reglami, a następnie sama ta ścieżka pozwala uzyskać trochę przewyższeń "w nogach". Widoki z dolin również potrafią dostarczyć sporo pozytywnych wrażeń. Dodatkowo trasę można rozszerzyć o punkt widokowy przy Sarniej Skale.


Orientacyjny czas biegu: 2 -3 godziny

Stopień trudności: średnio - łatwa


 

4. Nosal - Giewont - Dolina Strążyska


Poniższa trasa rozpoczyna i kończy się na rondzie im. Jana Pawła II w Zakopanem. Na rozgrzewkę serwuje nam krótką, ale dość intensywną wspinaczkę na Nosal, stanowiący doskonały punkt widokowy na panoramę Tatr. Następnie chwila zbiegu do Kuźnic, gdzie zmieniamy szlak na niebieski, kierując się na główny punkt tej trasy, czyli Giewont. Początkowo trasa wiedzie stosunkowo łagodnie w górę, by z czasem przejść w bardziej strome podejście. Sama końcówka zdobycia szczytu jest troszkę bardziej techniczna, ale gdyby ktoś potrzebował, to łańcuchy mogą pomóc ją pokonać. Aby uniknąć stania w kolejce na szczyt, warto w miarę wcześnie wyruszyć na trasę. Po zejściu ze szczytu ruszamy na techniczny zbieg wiodący czerwonym szlakiem do Polany Strążyskiej. Następnie zostaje już łatwy, ale dość zatłoczony zbieg Doliną Strążyską oraz dobieg do końca trasy Drogą pod Reglami.


Orientacyjny czas biegu: 3 -5 godzin

Stopień trudności: średnio - trudna


 

5. Kuźnice - Czarny Staw Gąsienicowy - Kościelec - Kuźnice


Trasa rozpoczyna się w Kuźnicach i wiedzie popularnym żółtym szlakiem na Halę Gąsienicową, gdzie po raz pierwszy mijamy schronisko Murowaniec - w związku z tym, że droga powrotna też przez nie prowadzi, proponujemy je ominąć przy podbiegu. Z Murowańca kierujemy się na stosunkowo płaski odcinek nad przepiękny Czarny Staw Gąsienicowy, gdzie zaczyna się największa wspinaczka na tej trasie, na Kościelec. Jego charakterystyczny kształt wcześniej mogliśmy podziwiać z Hali Gąsienicowej. Po zdobyciu szczytu zbiegamy do Karbu tą samą drogą, którą wchodziliśmy. Na Karbie zmieniamy szlak na niebieski i zbiegamy w kierunku Doliny Zielonej Gąsienicowej, a następnie z powrotem do Murowańca, gdzie obowiązkowo powinniśmy skosztować tam schroniskowych specjałów (szczególnie polecamy kwaśnicę ;-). Po chwili wytchnienia w schronisku ruszamy w dół, alternatywnym w stosunku do początku trasy, niebieskim szlakiem do Kuźnic.


Orientacyjny czas biegu: 3 - 4 godziny

Stopień trudności: średnio - trudna


 

6. Kuźnice - Zawrat - Dolina Pięciu Stawów - Wodogrzmoty Mickiewicza - Kuźnice


Ostatnia trasa, podobnie jak pierwsza w tym zestawieniu, polecana jest jedynie zaawansowanym biegaczom górskim. Tak jak przy poprzedniej trasie, rozpoczynamy w Kuźnicach i kierujemy się żółtym szlakiem na Halę Gąsienicową, skąd udajemy się na Przełęcz Krzyżne - jedną z najpiękniejszych przełęczy, oferującą wspaniały widok na Tatry Wysokie. Podejście te z pewnością utkwi nam w pamięci na długo - nie tylko ze względu na piękne widoki. Następnie ruszamy w kierunku Doliny Pięciu Stawów, gdzie w schronisku możemy nabrać sił na drogę powrotną, która z wiedzie Doliną Roztoki w kierunku Wodogrzmotów Mickiewicza. Tam chwilkę musimy się przemęczyć asfaltową i zatłoczoną drogą, jednak szybko znowu umykamy w teren kierując się na Waksmundzką Polanę i Psią Trawkę. Na Hali Kopieniec zmieniamy szlak na zielony kierując się na Olczyską Polanę, a następnie na Przełęcz Nosalową i Kuźnice.


Orientacyjny czas wycieczki biegowej: 6 - 8 godzin

Stopień trudności: trudna


 

Oczywiście trasy te nie wyczerpują kompletnie tematu biegania w Tatrach, ale mamy nadzieję, że dostarczą one Wam inspiracji na kolejne wycieczki biegowe.